top of page

5 tips om conversie op uw webshop te verhogen

Op het moment zijn er 24 miljoen e-commerce websites actief op het internet met elk hun eigen niche, klandizie en producten. De gedeelde wens voor de beheerders van deze e-commerce websites, ongeacht hun sector, producten of klanten, is simpel; traffic op de website krijgen en dit converteren naar verkopen.


Het aantal klanten dat daadwerkelijk een aankoop doet gedeeld door het aantal bezoekers op een website vormt de conversieratio/conversiepercentage. De conversieratio van een website kan het verschil maken tussen een succesvolle reclamecampagne met positieve ROI, of een campagne die wel traffic genereert, maar een negatieve ROI heeft door een laag conversiepercentage. Op dit moment is het gemiddelde conversiepercentage 2,86%.


Om uw conversiepercentage nog hoger te krijgen, geven we u graag 5 tips om (eventueel zonder SizeBuddy) uw conversiepercentage te verhogen:


1. Mobile website nakijken

Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat 70% van de bezoekers op e-commerce websites deze bezoeken via telefoons. Optimalisatie van uw website in een standaardbrowser op een PC richt zich dus op slechts 30% van uw bezoekers. Zorg daarom dat de focus ligt op optimalisatie van uw mobiele website. Denk hierbij aan de plaatsing van de knoppen die u graag wil laten zien aan uw (potentiële) klant. Wanneer de knoppen “in winkelmandje” en “naar de kassa” makkelijk bereikbaar zijn verhoogt dit hoogstwaarschijnlijk de conversie van uw webshop.


2. Betaalmogelijkheden

Het aanbieden van verschillende betaalmogelijkheden is een bewezen manier van verhogen van conversie. Vooral manieren die achteraf betalen mogelijk maken blijken de conversie aanzienlijk te verhogen.


Een keerzijde van deze betaalmogelijkheden is echter dat bij specifieke sectoren (vooral fashion) achteraf betalen het makkelijker maakt voor de klant om meerdere producten te bestellen, deze te bekijken of passen om deze daarna terug te sturen. Dit brengt natuurlijk verzend- en arbeidskosten met zich mee. Het is daarom belangrijk een afweging, al dan niet op basis van data, te maken tussen de conversieverhoging en de (mogelijke) extra kosten door achteraf betalen te accepteren.


3. AI

Een andere recente ontwikkeling in e-commerce is het gebruik van artificial intelligence. De voornaamste manier waarin dit op het moment wordt gebruikt binnen de e-commerce is in chatbots. Chatbots zijn een manier om klanttevredenheid en conversie te verhogen.


Een chatbot kan vragen van klanten beantwoorden mits de chatbot deze vragen eerder tegen is gekomen of de vraag in de database van de chatbot staat. Een chatbot zal doorverwijzen naar een medewerker als het de vraag niet weet om zo uw klant altijd te woord te kunnen staan.


Ook zijn er verschillende cross- en upselling tools beschikbaar die werken op AI en zo uw conversiepercentage kunnen verhogen.


4. Bezorging

Volgens onderzoek van Q-commerce vindt 59% van de consumenten de prijs van bezorging het belangrijkste bij de levering van online aankopen. Daarentegen vindt 24% van de consumenten levertijd de belangrijkste factor bij de bezorging van online-aankopen.


Ook blijkt dat een derde van de consumenten de keuze van een webwinkel vaak of altijd laat liggen aan de levertijden.


Om conversie te verhogen, kunt u inspelen op deze consument door levertijden korter te maken. Ook het verlagen of wegnemen van bezorgkosten kan een conversieverhoging opleveren. De kosten verwerken in de prijs van het product kan hier een uitkomst bieden, hoewel rekening gehouden moet worden met de negatieve invloed van het duurder maken van uw product.


5. Maatvinder (specifiek voor kleding)

De juiste maat vinden bij het aanschaffen van kledingstukken blijkt lastig te zijn voor de consument. Een derde van alle retourzendingen is het resultaat van een onjuist bestelde maat. Niet alleen deze retourzending levert u kosten op, ook de onzekerheid van de consument kan parten spelen in een laag conversiepercentage.


Wanneer de consument niet goed weet welke maat hij of zij heeft van een van uw producten, bestaat de kans dat deze consument afziet van de aankoop en zich keert tot een fysieke winkel of een webshop waarbij de juiste maat duidelijk kan worden bepaald.


Een maatvinder is een oplossing voor dit probleem. Een maatvinder bepaalt aan de hand van (in het geval van SizeBuddy 3) vragen de juiste maat voor uw klant. Zo heeft de klant vertrouwen in de maat van het artikel en zal de aankoop sneller gedaan worden. Een maatvinder verhoogt de conversie gemiddeld met bijna 10%! Ook zorgt een maatvinder er voor dat meer klanten 1 maat bestellen in plaats van 2 om achteraf de juiste maat te bepalen en een van de 2 artikelen terug te sturen. Al met al is een maatvinder een onmisbare oplossing voor elke e-commerce website in de kledingsector.


Heeft een maatvinder uw interesse gewekt? Lees hier meer over de maatvinder van SizeBuddy.


We hopen dat deze tips van waarde kunnen zijn voor uw conversieratio en horen het graag als u een tip toe te voegen heeft.

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page