top of page

Hoe verminder ik de retouren van mijn webshop?

In deze blog komen 6 tips aan bod die je kunt gebruiken om de retouren van je webshop te verminderen.


Online fashion retailers worden geconfronteerd met aanzienlijke retourpercentages, variërend van 20% tot 50%, en in sommige gevallen zelfs 70%. Het is van cruciaal belang om deze retouren te verminderen, aangezien een gemiddelde retourzending €12,50 kost. De belangrijkste redenen voor retouren zijn het bestellen van de verkeerde maat of pasvorm (58%) en producten die "anders dan verwacht" zijn (27%) (Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020).


Het grootste probleem is de moeilijkheid voor consumenten om online de juiste maat te kiezen. De diversiteit in maattabellen, pasvormen en merkvariaties maakt het voor klanten verwarrend en leidt tot veel retouren. De maatvoeringen van het ene merk zijn simpelweg niet hetzelfde als de maatvoeringen van een ander merk. Sterker nog, er kunnen afwijkingen zijn van maattabellen binnen hetzelfde merk. Al met al is het voor consumenten een ongelofelijke wirwar geworden om de juiste maat online te vinden en dus is het niet gek dat het bestellen van de verkeerde de reden voor 58% van de retouren vormt.

 

Om retouren te verminderen kunnen webshops relatief eenvoudige oplossingen overwegen (Returnista, 2023).


1. Maattabellen en maatvinder

Aangezien het bestellen van de verkeerde maat voor fashion retailers de belangrijkste reden voor retouren vormt (58%) is het bijwerken en accuraat maken van de maattabellen op de webshop een relatief eenvoudige, maar belangrijke zet. Echter blijft het probleem tussen merken onderling nog altijd bestaan, ondanks accurate maattabellen. Om dit op te lossen kan een webshop overwegen een maatvinder te installeren.


2. Optimaliseer je productinformatie en productdetailpagina (PDP)

Aangezien 28% van de retouren wordt veroorzaakt door product die "anders dan verwacht" zijn is het belangrijk om de productdetailpagina en informatie duidelijk scanbaar en leesbaar te maken. Dit kan door bijvoorbeeld duidelijke koppen toe te voegen, veel voorkomende vragen te beantwoorden en productreviews toe te voegen. Daarnaast kan het geven van informatie over de stof en het gebruiken van verschillende modellen helpen om klanten een goed beeld te geven. Zorg wel dat alle teksten geschikt zijn voor SEO.


3. Gebruik hoogwaardige productfoto's en video's

Het gebruiken van hoge kwaliteit en resolutie foto's en video's geeft (potentiële) klanten een duidelijk beeld van het product en kan dus helpen met het scheppen van een duidelijk beeld. 360° video's en foto's kunnen hier een toevoeging aan zijn om van alle kanten een beeld van het product te scheppen.


4. Het bieden van uitstekende klantenservice

Het beantwoorden van vragen die klanten hebben en het optimaliseren van je retourproces zorgt ervoor dat klanten sneller terugkomen bij je webshop. Een onderzoek van PostNL (2019) toont dat klanten die een slechte retourervaring hebben gehad in 75 tot 100 procent van de gevallen niet een herhaalaankoop zullen doen. Terwijl bij klanten met een positieve retourervaring de kans op een herhaalaankoop met 3 keer toeneemt.


5. Analyseer je retourdata

Het analyseren van de retourdata van je webshop geeft inzicht in redenen voor retour en geeft inzicht in potentiële strategieën die je kunt toepassen om retouren in de toekomst te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan het type klant dat het meeste terugstuurt en informatie per SKU/product. Het vergaren van inzichten over retouren is vaak stap 1 om verder te analyseren wat effectieve mogelijkheden voor jouw webshop zijn. Retourdata meten.


6. Webshop optimaliseren voor mobiel

Websiteverkeer en bestellingen via mobiel zijn in de afgelopen jaren toegenomen en blijven stijgen. Het optimaliseren van je webshop voor klanten op een telefoon is dus van essentieel belang voor het verminderen van uw retouren. Denk daarbij aan eerdere tips als het gebruiken van hoogwaardige foto's/video's en productinformatie.


Al met al is het verminderen van retouren belangrijk voor de financiële prestaties van je webshop. Meer weten over hoe SizeBuddy kan helpen met verminderen van retouren?




Bronnen:

- Post NL (2019). Retouren: Cruciaal voor online succes!. https://www.webwinkelvakdagen.nl/nl/programma/retouren-cruciaal-voor-online-succes-0


- Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow, Topsector Logistiek en TNO (2019-2020). Get Rid of Returns 2019-2020. https://www.shoppingtomorrow.nl/nl/themas/logistics/delivery-distribution/get-rid-of-returns


- Van de Poel, J.(2023). Hoe verlaag je je retourpercentage: 7 tips. https://www.returnista.nl/blog/retourpercentage-verlagen-tips







24 views0 comments
bottom of page