top of page

De kosten van retourzendingen: Webshop of consument?

In een onderzoek gedaan door Simon-Kucher & Partners op verzoek van het Het Financieele Dagblad (2022) blijkt dat steeds meer webshops de consument laten betalen voor een retournering. Dit komt onder meer door verhoogde prijzen in de logistieke sector, de kosten van een retour en de mate waarop geretourneerd wordt. Een combinatie van deze factoren zorgt ervoor dat enkele grote e-commerce spelers deze kosten beginnen te voelen in de financiële resultaten. Zo gaat bol komend jaar 300 banen schrappen om kosten te besparen en hebben Asos en Zalando afgelopen zomer winstwaarschuwingen afgegeven.


Mede hierdoor ziet Mark Helder (Directeur bij Simon-Kucher) de beweging in de markt dat veel grote e-commerce bedrijven, zoals Alternate, Zara en Boohoo consumenten laten betalen voor retourneringen bij kleine bestellingen, om de winstgevendheid per bestelling te waarborgen.


Het Financieele Dagblad (2022) concludeert dat consumenten afgelopen jaren te verwend zijn geweest en het tijdperk van gratis retourneren en verzenden voorbij is.


Deze trend in de e-commerce sector laat het belang van SizeBuddy voor webshops van elk formaat zien. SizeBuddy helpt online kleding consumenten bij het vinden van hun juiste maat aan de hand van wat hij/zij nú draagt. Op deze manier vermindert SizeBuddy retourneringen, verhoogt de software omzet en draagt het bij aan klanttevredenheid.


Benieuwd naar de mogelijkheden van SizeBuddy voor uw webshop? Neem contact met ons op.


Het gehele artikel van Het Financieele Dagblad kunt u hier lezen:



8 weergaven0 opmerkingen
bottom of page