top of page

Hoe een maatvinder helpt om conversie te verhogen en kosten te verlagen.

Bijgewerkt op: 19 aug. 2022


Wat is een maatvinder en hoe werkt het? Een maatvinder is oorspronkelijk een algoritme dat persoonlijke informatie (lengte, leeftijd, gewicht en lichaamstype) gebruikt om de kledingmaat van iemand te voorspellen. De meeste online shoppers zijn zich niet bewust van hun lichaamsmaten en kunnen daardoor niet nauwkeurig kunnen bepalen welke kledingstukken ze moeten kopen aan de hand van reguliere maattabellen die vaak gebruikt worden op webshops.


 

De juiste maat, stijl en pasvorm van de kleding zijn cruciaal voor het leveren van een positieve klantervaring.

Het voorschrijven van correcte kledingmaten zal de conversie van uw webshop verhogen, retouren verminderen en klanten meer tevreden stellen. Uiteindelijk leidt het voorschrijven van kledingmaten tot klantloyaliteit en een fijnere algehele shopervaring. De volgende punten zijn slechts enkele van de manieren waarop een goede maatvinder u kan helpen al deze doelen te bereiken:

  • Een goede maatvinder helpt klanten om betere aankoopbeslissingen te nemen. In het geval dat u uw klanten onvoldoende informeert over hoe een kledingstuk zal passen, kan een klant moeilijk of onmogelijk een ​​weloverwogen beslissing nemen of het kledingstuk wel of niet geschikt voor hen is.

  • Een goede maatvinder vermindert retouren (en dus kosten). Wanneer artikelen worden geretourneerd omdat ze niet goed passen of anderszins niet naar tevredenheid waren, kost dit geld; zowel door verzendkosten, administratiekosten, maar ook door ruimte in te nemen in uw inventaris.

  • Een goede maatvinder verhoogt de algehele klanttevredenheid (en uiteindelijk loyaliteit). Als klanten overtuigd zijn van de correctheid van de maat van hun nieuwe kledingstuk zullen ze sneller tevreden zijn over hun bestelling en de specifieke webshop.


Online studies tonen aan dat maatvinders conversie verhogend werken.

Een online maatvinder geeft de shopper van uw website een relevante aanbeveling over welke maat hij bij een bepaald merk moet bestellen en creëert op deze manier vertrouwen in de bestelling en uw webshop. Als u bijvoorbeeld producten verkoopt die in verschillende maten verkrijgbaar zijn (zoals kleding), zullen de meeste maatvinders een maat aanbevelen op basis van de lichaamsafmetingen van de klant. SizeBuddy gebruikt, in tegenstelling tot andere maatvinders, geen persoonlijke en subjectieve gegevens (lengte, gewicht en lichaamsvorm) om een ​​maatvoorspelling te doen. SizeBuddy maakt voorspellingen op basis van wat een klant nú draagt.


Maatvinders helpen om retouren te verminderen.

Daarnaast kunnen maatvinders helpen om het aantal retouren te verminderen, omdat klanten makkelijker de juiste maat te bestellen. Een bepaald percentage klanten zal altijd hun aankoop retourneren, ongeacht een maatvinder. Een maatvinder kan echter helpen om dit aantal te verminderen, aangezien klanten minder geneigd zullen zijn om verschillende maten van één kledingstuk te bestellen en alles behalve de best passende terugsturen.


Een maatvinder vergroot de kans om bestaande klanten te behouden en vergroot het competitief voordeel van uw webshop.

In een competitieve e-commerce industrie is het cruciaal om uw klanten een naadloze winkelervaring te bieden. Klanten willen online snel en efficiënt vinden waar ze naar op zoek zijn. Een maatvinder schrijft eenvoudig de juiste maat voor aan een klant en kan hier dus bij helpen.

Een maatvinder vergroot de kans om bestaande klanten te behouden en verkleint de kans dat klanten bij uw concurrenten (zonder maatvinder) zullen gaan winkelen. Daarnaast vermindert een maatvinder ook retouren en verhoogt het de conversie, klanttevredenheid en algehele verkoopprestaties van een online winkel!


Gebruik van non-persoonljke en subjectieve gegevens om een ​​voorspelling te doen.

De meest gebruikelijke manier voor een maatvinder om uw kledingmaat te berekenen, is door u vragen te stellen over hoe lang u bent, hoeveel u weegt en de vorm van uw lichaam. Deze gegevens kunnen naar onze mening echter behoorlijk subjectief en ongepast zijn, omdat het kan zijn dat klanten zich niet bewust zijn of niet willen worden geconfronteerd met hun lichaamsmaten. Om die reden maakt SizeBuddy voorspellingen op basis van wat een consument op dat moment draagt. Wilt u hierover meer info?



Conclusie

Het is cruciaal dat u uw klanten een maatvinder kunt aanbieden om de conversieratio's te verhogen en meer klanten te behouden. Het is echter ook belangrijk om ervoor te zorgen dat het systeem dat wordt gebruikt voor het berekenen van maten nauwkeurig en betrouwbaar is. Als dit niet het geval is, kan dit uw merkimago schaden en leiden tot verloren verkopen van ontevreden klanten die niet de juiste maat krijgen wanneer hun artikel arriveert. Wilt u weten hoe SizeBuddy u kan helpen de conversie te verhogen en de kosten te verlagen? Plan gerust een afspraak in of bel het SizeBuddy team.





47 weergaven0 opmerkingen
bottom of page